Daniel Hope - violinAlexander Shelley - dirigent
Filmmusik. Så viktigt, men ändå så anonymt. Musik spelar en otroligt viktig roll i de allra flesta filmer idag. Det läggs stor möda på att skapa musik som bär och fördjupar skeendet. Vissa tongångar är mycket starkt förknippade med vissa filer eller scener ur filmer. Ibland används redan komponerad musik, som t ex den långsamma satsen ur Mozarts pianokonsert nummer 21 som användes i filmen "Elvira Madigan". Det är till och med så att konserten i många sammanhang har fått bära tillnamnet "Elvira Madigan".Allt oftare används specialskriven musik som får en stark roll i filmen. Tänk bara på John Williams music till Star Wars. I några sammanhang har man försökt få musiken att leva självständigt utanför biosalongen. Det gäller t ex Howard Shores musik till Sagan om Ringen.
Den moderna filmmusiken föddes i Hollywood, men den föddes av europeiska tonsättare. Några av dem fick vi möta i Konserthuset - Korngold, Rózsas, Morricone, Weill. I tillägg fick vi musik av de USA-födda tonsättarna Newman och Williams som burit vidare den tradition som introducerades från Europa.
Kvällens huvudnummer var Korngolds violinkonsert. Daniel Hope arbetade hårt och presenterade en briljant ton. Tyvärr så var inte solist och dirigent/orkester riktig samspelade så det drog åt många olika håll. Hope gavs inte utrymme för det romantiska utspel som konserten kräver.
De övriga styckena från filmer som Cinema Paradino, American Beauty, Ben-Hur och Schindler's list var vackra stämningsbilder, men blir lite bagatellartade utan det visuella elementet.