Igen...
SOS Alarm vägrar att skicka ambulans i en situation där varje tänkande människa skulle se till att ambulansen snabbt var på plats. (Länk: Se längst ner.) Den här gången var det ingen som dog, men det har hänt förut.
Vad beror detta på? Varför skickar inte SOS Alarm ambulans i uppenbart akuta situationer? Vilka ekonomiska faktorer styr? Vilken inkompetens och företagskultur råder inom SOS Alarm?
Detta skriver SOS Alarm på sin egen hemsida:
"Våra kärnvärden
Inlevelseförmåga
- Vi är bra på att lyssna och se sammanhang.
- Genom särskild intervju- och samtalsmetodik kan vi snabbt leva oss in i olika situationer. - Vi är alltid tillgängliga.
- Vi fångar även upp de speciella behov och förutsättningar som våra kunder har.
Unik SOS-kompetens
Alla våra SOS-operatörer är noga utvalda och genomgår vår interna grundutbildning för att bli certifierade SOS-operatörer. För att kunna ta emot samtal, fatta beslut och larma ut och kommunicera med åtgärdsstyrkor krävs unik SOS-kompetens och bygger på:
- god intervjuteknik för att bedöma situationer
- förmåga att analysera hjälpbehoven och åtgärder
- förmåga att få fram adekvata insatser och resurser samt att i samverkan med andra leda verksamheten rätt.
Förmåga att fokusera
- Vi kan kraftsamla och lösa svåra uppgifter.
- Vi finner snabbt arbetsformer och har resurser för att åstadkomma bra lösningar på svåra problem."
Tycker ni att det stämmer med de upprepade och allvarliga fall av total inkompetens som vi fått ta del av på sistone?
Nu är det hög tid att placera SOS Alarm långt utanför allt som har med människors liv och hälsa att göra. Jag vill påstå att SOS Alarm är en risk när det gäller människors liv.
SvD: SOS Alarm vägrade skicka ambulans
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar