Jag blir mer och mer uppgiven över SL - Stor-Stockholms Lokaltrafik. Deras klumpiga agerande och brist på sunt förnuft har för länge sedan passerat rimlighetens gräns.
Eftersom de i praktiken har monopol på kollektivtrafik i regionen så kan de medvetet spela med att det inte finns alternativ.
Jag förstår att de vill att folk ska köpa månadskort istället för SMS-biljett, det ger dem mer pengar in i förhållande till antalet utförda resor. Men då glömmer de bort sällan-resenärerna, de som kanske åker kollektivt på helgen eller någon enstaka vardag. För de personerna är det orimligt att köpa ett månadskort som skulle innebära en kostnad på kanske 100-150 kr för en resa. Med kraftigt ökade priser för SMS-biljetter kommer de sällan-resenärer som har tillgång till bil hellre att ta den. Dvs SL:s nya biljettprisewr motverkar ett av de uppdrag som SL har från sin huvudman.
De som reser ofta kommer att fortsätta att köpa månadskort.
De som reser sällan kommer i högre grad att ta bil.
Och för de sällan-resenärer som inte har tillgång till bil kommer det att innebära en kraftig fördyring, oavsett om de väljer SMS-biljett eller månadskort.
SvD: SMS-biljetten höjs mest
Kan väl också tillägga att med det enhetspris som hittills gällt för månasdskorten och försöket att införa enhetspris även på kontantbiljetterna så finns inga proportioner mellan det som resenärerna betalar och produktionskostnaderna för resorna, men inte heller någon priselasticitet, vilket leder till ett tapp av resenärer på ffa korta avstånd i de perifera länsdelarna, däöör privatbilismen inte belastas med parkeringsproblem och -avgifter. På de längre avstånden, där SL-kortpriset i sig är mer än konkurrenskraftig, är däremot komfortnivån icke konkurrenskraftig. Så den som klarar det ekonomiskt tar bilen, trots att den är mycket dyrare.
SvaraRadera