torsdag, september 01, 2011

Inkompetent ledning skickar reseräkningen till mig

Johan Ingerö för ett extremt smalt resonemang i sin ledarartikel i SvD (se länk nederst) där han kommenterar uppmaningarna från planka.nu att protestera mot SL:s prishöjningar genom att planka i kollektivtrafiken.
Han kommer inte med annat än det gamla vanliga: "Smitarna i kollektivtrafiken vältrar över betalningen på oss andra". Om man ser saken ur ett enda perspektiv så kan det naturligtvis utttryckas så.

Men faktum är att det handlar om prisökningar som i vilket annat sammanhang som helst skulle uppfattas som helt orimliga. I de fall en konkurrens hade funnits så hade kunderna snabbt övergett den butik eller det företag som kom med prisökningar på 15-30%. Men nu finns det ingen reell konkurrens i kollektivtrafiken.
Och alla andra protester struntar såväl SL som politikerna i. De vet nämligen att vi som reser med kollektivtrafiken ofta inte har något reellt alternativ. Bil? Alla har inte råd med två bilar i familjen och dessutom har politikerna skapat ett trafikkaos för bilismen med usel framkomlighet. Cykel? Jag har inte lust att cykla drygt 8 mil per dag året om, speciellt eftersom det inte finns vägar där det går att ta sig fram på cykel.
Så då blir enda möjligheten till protest att sparka där det gör ondast - på kassakistan. Det verkar vara det enda språk som SL och politiker reagerar på.
Därför ger jag mitt passiva stöd till planka.nu, även om det innebär att jag som betalande resenär får betala några kronor till på toppen.

Hela den här saken visar tydligt på att något är fel. Det är politikerna MOT medborgarna, istället för politikerna FÖR medborgarna.

I tillägg har vi SL vars ledning uppvisar en skrämmande inkompetens. De höjer priset på SMS-biljetter mer eftersom de vill att resenärer ska köpa månadskort istället. Hur ska det resonemanget fungera för någon som reser kanske 8 resor per månad? Där lönar det sig inte med månadskort, så den personen får stå ut med en helt orimlig prisökning för sitt resande. (Och om personen då har tillgång till bil så blir det bil istället för buss/tunnelbaka/pendeltåg/lokaltåg. Där har SL motverkat sin egen målsättning om ökat resande och miljöpåverkan.)
SL uppvisar även på andra områden en inkompetens som inte hade hållit i en konkurrenssituation. Deras syn på kundservice når inte upp till de mest grundläggande kraven. När man kontaktar deras kundservicefunktion så får man i bästa fall ett standardsvar om att de har lämnat saken vidare, och så hör man aldrig något mer. Ersättningskrav pga resegarantin avvisas ofta av ren slentrian, och det blir upp till resenären att bevisa förseningen.
De företag som SL har upphandlat för att sköta trafiken följs inte upp av SL när det gäller service och bemötande av resenärer. Som resenär upplever man sig ofta som ett paket som ska transporteras.


SvD Opinion: Snålåkarna skickar reseräkningen till dig

1 kommentar:

  1. Hej, jag vill bara uppmärksamma dig på att det fortfarande är MYCKET billigt att åka på månadskort med SL, jämfört med resten av landet, med ett betydligt sämre trafikutbud. Att sedan resenärer i speciellt grannlänen till AB-län ständigt jämför med SL undeerlättar inte precis etableringen av konkurrenskraftig kollektivtrafik, möjligen med undantag för C-län som emellertid drabbades av enorma underskott för några år sedan. En följd är ju också att det saknas finansiering av ett attraktiv kollektivtrafik på de centrala delarna av linjenätet, utan det är trängsel till sista ståplats. Felet är att man under snart ett halvsekel inte har haft en realistisk prissättning och inte heller (förrän helt nyligen) ett rationellt biljetthanteringssystem hos ÄSL, med följd att det nu blir "chockhöjningar" av taxan. Jag kan hålla med om att de som bestämmer över biljettpriserna på SL är extremt okunniga om prissättning i kollektivtrafik. Detta är en sak som jag ägnat en ganska stor del av min fritid till, sedan jag lärt mig biljettaxering och driftkalkyler under första delen av mitt yrkesverksmma liv. Utan SL:s idiotiska biljettsysem hade du nog haft Roslagsbanan kvar till Rimbo, åtminstone.

    SvaraRadera