SJ har totalt spårat ur. Det som en gång i tiden var ett enkelt och pålitligt transportalternativ är idag opålitligt, komplicerat, dyrt och totalt oförutsägbart.
Biljettsystemet är så komplicerat och oförutsägbart att det är i princip omöjligt att förutsäga vad en biljett ska komma att kosta. Prismekanismerna har inga tydliga kopplingar till varken tid, sträcka eller beläggning.
Servicen ombord har aldrig varit SJ:s starka sida, men nu har den försämrats ytterligare.
De praktiska arrangemangen ombord har blivit bättre med komfortabla säten och tillgång till eluttag, men den satsningen sänks av att många vagnar har en öppningsbar dörr endast i ena änden av vagnen.
Det allra värsta är dock beredskapen och hanteringen vid incidenter och störningar. SJ arbetar enligt "solskensprincipen", dvs man dimensionerar sig enbart för idealiska förhållanden. Jag har full förståelse för att man inte kan hålla tidtabellen vid extrem kyla. Men SJ måste ha fungerande planer för hur man ska hantera störningarna - extrainsatta bussar, information till resande och ersättningar.
Och igår blev ett tåg stående i flera timmar strax utanför Södertälje i extrem hetta. Temperaturen i vagnarna steg till kring 60 grader. Passagerarna tilläts inte gå ut och dörrana fick inte öppnas. (Fönstren kan inte öppnas på den här vagntypen.) SJ:s personal hänvisar till regler med en stelbenthet som gör att man hellre ser folk kollapsa än att man bryter mot någon regel. Här tror jag att SJ och SJ:s personal skulle kunna åtalas för "utsättande för fara" eller liknande. En person fick föras till sjukhus. Det hade blivit flera om inte passagerarna valt att krossa fönster i vagnarna.
SJ klarade inte ens av en så enkel sak som att se till att det kom ut extra vätska och mat till passagerarna under de sex timmar som tåget stod fast!
När sedan SJ ska ersätta passagerarna så får de en värdecheck på 200 kronor. Detta om något visar att SJ inte för fem öre förstå vad de håller på med. Begreppet "kundfokus" är lite utslitet, men för en gångs skull är det just det som borde finnas hos SJ.
Den här situationen är inte enbart SJ:s fel. Det vi ser är konsekvenserna av uppdelningen av den rälsbundna trafiken i separata företag utan samordning eller övergripande styrning.
Det vi tjänat på konkurrensfördelar har snabbt ätits upp av samhällsekonomiska förluster i form av tidsförluster, tappat kundunderlag etc.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/passagerare-fast-i-sex-timmar-pa-tag_4989187.svd
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar