fredag, april 24, 2015

Bilder som berör

För ett par månader sedan såg jag en affisch om en fotoutställning på ett galleri på Lidingö. Av någon anledning så blev jag nyfiken. Ett par veckor senare var jag där med en kompis. Vi blev båda mycket fascinerade av bilderna.
Fotografen var Richard von Hofsten och utställningen var "I John Bauers sagoskogar". Han drar in betraktaren i en värld mitt emellan fantasi och verklighet. Han skildrar det vi anar i ögonvrån, men som visar sig vara ett träd när vi vänder blicken mot det. Eller? Bilderna är drömska och trolska. ånga av bilderna åtföljs av fotografens egna texter som ger andra ingångar i bildernas värld.

Idag var jag och såg några av hans bilder från hans förra stora utställning "I Linnés fotspår" som bl a representerade Sverige vid Världsutställningen 2013. Den visas på Gullvivan på Lidingö från och med idag och några veckor framåt.
Det är helt fantastiska bilder som existerar i par - en växt och en scen med en människa. De tvådimensionella växtbilderna avbildar hela växten och blir en slags dörr in i de mänskliga bilderna som alla har ett fascinerande djup i sig. Man dras in i en värld mitt emellan dröm och verklighet i bilderna. Bilderna är som spillror av drömmar. De rymmer längtan, sorg, trots, resignation, trötthet, förvirring. Bilderna är extremt suggestiva. Hos mig väcker de berättelser.

Besök Gullvivan på Södra Kungsvägen 62 på Lidingö.
Och besök Richard von Hofsten foto.




Inga kommentarer: