onsdag, maj 14, 2008

Så mycket att lära - så lite tid

Varenda dag slås jag av hur mycket intressant det finns att lära sig. Varje dag stöter jag på något som väcker min nyfikenhet, saker som jag vill lära mig mer om för att kunna sätta in i ett sammanhang för att öka min förståelse av denna ofta underliga värld.
Så sent som igår stötte jag på en artikel om administrationen i de antika statsbildningarna kring de östra delarna av Medelhavet. Det kan tyckas hur torrt och inaktuellt som helst, men jag blev uppslukad av artikeln. (Den väckte tankar om ansvarsroller, effektivitet mm.)

Men så finns inte tiden för att följa alla trådar jag hittar. Det är som att stå vid ett stigmöte i skogen där en mängd stigar löper åt olika håll. Efter några meter så skyms sikten av träd och höjdskillnader så jag kan inte riktigt se om stigen leder genom något riktigt vackert skogsområde eller om den leder ut på ett kalhygge längre fram.
Men jag kan inte gå mer än en stig, och det finns inte tid till att "provgå" varje stig. Jag måste göra ett val för att komma framåt.

Men någonstans inom mig bär jag med mig minnet av en del av de stigmöten jag passerat. Och jag undrar ibland vad som hade hänt om jag valt den andra stigen istället?

Inga kommentarer: