måndag, december 21, 2009

Underbara julledighet

Första egentliga dagen på julledigheten.

Snön ligger ett par decimeter djup i ett fluffigt täcke och temperaturen är mellan 5 och 10 minusgrader.
Har i helgen inlett julfirandet med mysigt julbord på Såstaholm och lite annorlunda julkonsert i Vallentuna kyrka.
Innan julafton återstår bara städning, julpyntning och matlagning. Känns alldeles lagom avkopplat.
Vi har ett invant mönster för julförberedelserna. Jag står för städning av golv och fönster, Jonas brukar fixa resten. När det gäller att julpyntningen faller granen helt och hållet på Jonas, med undantag för stjärnan i toppen. Matlagningen brukar vara Jonas hemmaområde, med undantag för skinkan. I år ska jag också involvera mig i en form med kräftströmming som vi ska ha med till Västerås.

Idag har jag varit ute på underbart vacker snötur med hundarna. De fick ett extra lager med kläder på sig för att hålla sig varma. Vi fick en urmysig tur mellan snövita träd och med knarrande snö under kängorna.
När vi kom in så hamnade jag i läshörnan med en bok och en hund i knät.

Jag är så intensivt tacksam för mitt liv.

Inga kommentarer: