fredag, november 15, 2019

Överreklamerat och omtumlande

Berwaldhallen (Stockholm) 2019-11-15

Sveriges Radios Symfoniorkester
Dirigent: Cristian Măcelaru
Solist: Truls Mørk, cello

Borisova-Ollas: Oh Giselle, Remember Me… (cellokonsert, uruppförande)
Sjostakovitj: Symfoni nr 11 g-moll "Året 1905"


Victoria Borisova-Ollas spelas ofta i Berwaldhallen. Jag har hört flera av hennes orkesterverk, både där och annorstädes. Det jag slås av är att hennes musik alltid låter likadant. Det är en massa idéer och effekter som i sig är tekniskt intressanta, men hon lyckas aldrig riktigt förena dem i en struktur eller ett bärande flöde. 
Samma sak med hennes nya cellokonsert. Verket visar på en mångfald av ljud, men spretar åt alla håll vilket gör att jag som lyssnare tappar intresset. Enda räddningen är Truls Mørks formidabla behärskning av sitt instrument.
Jag tror att Sveriges Radio behöver ompröva sin relation till Borisova-Ollas för att istället släppa fram fler unga spännande tonsättare.

Sjostakovitj är en omdebatterad tonsättare. En del tycker sig höra en epigon - andra ett geni. Min inställning är att han är synnerligen variabel. Men oavsett vad han skriver så finns det en personlig vilja bakom. Han har utan tvekan ett program, även när han till synes skriver utan program.
Men hans elfte symfoni har helt klart ett program. Och musiken förmedlar det programmet tveklöst och drabbande. Här finns det ödsligt väntande, det enträget pockande, den vulkaniska vreden, det sjungande vemodet och kampens inte helt okomplicerade triumf. 
Radiosymfonikerna och Măcelaru spelade musiken inifrån. Här fanns inget effektsökeri eller publikfrieri. Här fanns musiker som ville förmedla en tonsättares intentioner. Det skapade musik som drabbade.
Jag är djupt imponerad av dirigentens chosefria agerande på pulten. Och jag måste nämna några musiker i orkestern som i det kollektiva arbetet ändå stack ut - förstaoboen, förstatrumpeten, violastämman, cellons första pult, tredje och fjärde pult i förstaviolinerna samt förstapulten i kontrabasarna. I sin inlevelse och behärskning förstärkte de min konsertupplevelse.


Inga kommentarer: