söndag, juli 12, 2009

Journalisters allmänbildning - eller brist på sådan

Varning: Jag tänker nu vara "gnällig gubbe".

Jag blir dagligen förundrad över journalisters brist på vanlig allmänbildning. Jag kan i min morgontidning hitta flera exempel varje dag på bristande faktakontroll, felaktigt använda ord, dåligt språk och avsaknad av grundläggande allmänbildning.
Min morgontidning (SvD) ser tydligen själv problemet eftersom de har en daglig "korrigeringsspalt" där tidigare missar påpekas och läggs till rätta. Men den insikten förändrar inte det faktum att journalister idag helt enkelt saknar grundläggande kunskaper. Dessutom visar det på att korrekturläsning är ett processteg som fått mindre vikt genom åren.

Några exempel:

  • USA har 50 delstater, inte 51. (Washington DC är inte en delstat.)
  • En jury lämnar en motivering, inte en motivation.
  • Ministern Mats Odell är kristdemokrat, inte moderat.
  • Vet inte skillnaden mellan de engelska orden "meddle" (lägga sig i) och "mediate" (medla).

Rasar världen ihop för det här? Inte alls, men det skapar en känsla av att fakta inte alltid är så viktigt. Och i några fall förrycker det faktiskt den egentliga betydelsen.

Snabba nyheter är nog bra, men ibland kanske fart får gå före tanke. Och det är inte så bra...

Inga kommentarer: