söndag, juni 26, 2011

Göran Skytte - jag betalar biljetten till Grekland

Jag kan inte förstå hur en tidning som hävdar att de värnar om en seiös debatt upplåter plats åt Görans Skytte.
Det enda han lyckas få till är infamma påhopp, förlöjligande, gnäll, trångsynthet och total avsaknad av självdistans.
I sin senaste kolumn (se länk nederst) väljer han ut Håkan Juholt som offer. Man kan tycka vad man vill om Juholt, men Skyttes debatteknik och argumentation är på sandlådenivå. Det handlar inom om en sriös diskussion om sakfrågor eller ens om personers lämplighet. Det är bara ett förlöjligande vars enda värde är att Göran Skytte och hans kotteri kan sitta och småskrocka över sin egen förträfflighet. Det väcker minnen av unghögerns smutsiga påhopp på Olof Palme.


Jag har två uppmaningar:

1. SvD - ge Skyttes utrymme till någon som har en seriös ambition med sitt skrivande.
2. Göran Skytte - du skriver att du är beredd att flytta till Grekland. Jag betalar gärna din biljett (enkel resa) om du lovar att hålla dig utanför svensk samhällsdebatt i fortsättningen.

SvD: Göran Skyttes senaste kolumn

2 kommentarer:

Joakim sa...

Jag tyckte skytte var mycket bra :)

Jag tycker man ska kunna kräva sunt förnuft i politiken.

Du har visst en annan åsikt. Tragiskt men du är berättigad till din åsikt hur korkad den än är.

P-A Jonsson sa...

Joakim,

Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag, till skillnad från dig, tycker att politiska diskussioner ska föras på en lite högre nivå än sandlådekanten.
Jag tycker faktiskt inte att det är korkat att vilja ha en seriös diskussion utan personpåhopp.

Göran Skytte får tycka hur illa som helst om Håkan Juholt. Men det innebär inte att han ska skriva rent infantila inlägg.