fredag, juli 09, 2010

Aftonbladet - övergrepp mot rättssamhället

Återigen aktualiseras frågan om medias roll utifrån Aftonbladets påstådda fakta om ett brott som tidigare arbetsmarknadsminister gjort sig skyldig till för fyra år sedan.
Jag tar inte ställning till vad Littorin har gjort eller inte gjort. Jag nöjer mig med att titta på Aftonbladets roll och agerande i frågan.
Aftonbladet går ut och påstår att man har fakta om ett allvarligt brott som skulle leda till fängelsestraff, men man säger inte vilka fakta man har eller vad de bygger på. Alltså kan ingen sanningspröva Aftonbladets påståenden. Tidningen skyddar sig bakom källskyddet.

Jag har två frågor som Aftonbladet vägrar att svara på:
  1. Är det medias (och Aftonbladets) roll i ett rättssamhälle att komma med allmänna och obekräftade påståenden om att offentliga (eller andra) personer begått brott? Detta utan att det varken finns polisanmälan eller någon form av polisutredning. Och utan att någon kan kontrollera sanningshalten i påståendena. Aftonbladet borde ha överlämnat sin information till polisen och låtit rättsapparaten ta ställning till fortsatt agerande.
  2. Vad är bakgrunden till att detta offentliggörs mitt under den politiska heta veckan i Visby? När det är valår? När regeringsalliansen precis i flera mätningar har gått om oppositionen i väljarundersökningarna? När moderaterna precis gjort en stark insats under Visby-veckan. (Vi är väl alla klara över att Aftonbladet gärna ser en rödgrön regering efter valet.)

Min åsikt är att Aftonbladet beter sig oseriöst och har förlorat sitt sista uns av trovärdighet i och med sitt agerande i den här frågan. Aftonbladet har inte förstått medias roll i samhället. De har förblindats av sensationslusta och partipolitik.

Att Aftonbladet sedan spelar oskyldiga gör bara saken värre....


Och jag har fortfarande inte tagit ställning till vad Littorin gjort eller inte gjort. Det är nämligen inte relevant för den här frågeställningen.


Inga kommentarer: