söndag, juli 11, 2010

Moderater och kultur

Dagens artikel i SvD http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/sa-styr-partifargen-teatervalet_4977665.svd kring kulturintresse och partisympatier är mycket intressant.
Egentligen inte helt överraskande, dock med ett stort undantag: Jag förvånades över att kulturintresset hos moderater låg knappt över medel oavsett kulturform. I min sinnevärld så har moderat konservatism alltid varit kopplad till ett tydligt kulturintresse. Antingen har jag haft fel eller så har något förändrats. Kanske är moderaterna idag ett parti som attraherar andra grupper, grupper för vilka ekonomi och sysselsättning är absolut prioritet?
Är det fallet så har moderaterna ett problem, speciellt om de vill definiera sig som "statsbärande". Det kan också förklara att intresset från moderaternas håll att göra satsningar på kultur är tämligen litet. I Alliansregeringen drivs kulturfrågor främst av Folkpartiet, något som inte förvånar när man ser kulturintresset hos Folkpartister i den här undersökningen.
I moderaternas värld finns det många som anser att kulturen ska underordna sig marknadens regler, dvs det ska vara lönsamt av egen kraft.
Det är för mig ett farligt synsätt som utarmar kulturlivet och sätter det i ett beroende till rådande "trender" och konjunkturer. Kultur är och ska vara något större än så. Det kräver att vi erkänner kulturens roll och att vi ger kulturen villkor som gör att den kan leva utan att snegla på intäktsmaximering.

Jag hoppas att moderaterna är större än sina väljare i synen på kulturen och kulturens villkor...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var faktiskt själv också förvånad. Moderaterna är iofs inte ett parti som har mina sympatier. Jag är blivande kulturarbetare (orkestermusiker), och moderaternas agerande har väl tagits emot sådär i musikerkretsar.

Trots deras förslag har mina fördomar om moderater ändå varit att de varit kulturintresserade, och att "finkultur" fallit dem i smaken.

P-A Jonsson sa...

Svenskt musikliv är internationellt sett extremt brett och med en otrolig topp. Det är ett resultat att decenniers medvetna satsning på kultur på alla nivåer. Och jag vill speciellt lyfta fram de kommunala musikskolornas betydelse - för proffsmusiker såväl som amatörmusiker. Det gör att det går att sätta ihop amatörbaserade orkestrar för riktigt avancerade verk.
Jag fruktar att den tiden är förbi. Än så länge lever vi påtidigare decenniers satsningar, men hur ser det ut om låt oss säga 20 år?