torsdag, juli 22, 2010

Jag missar Don Giovanni

Tyvärr missar jag en av de mest intressanta föreställningar på Drottningholms slottsteater på många år: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ett-praktsvin-pa-drottningholms-scen_5022617.svd.

Inte bara det att det är ett av musikhistoriens bästa verk, utan det är också i en extremt intressant tolkning.
Dessutom med en av Sveriges absolut bästa sångare/skådespelare i huvudrollen - Loa Falkman.
På en teater som slottsteatern på Drottningsholm med sin intima salong och historiska inramning kan den kombinationen bli leg... (wait for it) ...endarisk.
(Och jag har ändå i varmt minne samma teaters uppsättning av samma opera för många år sedan med Håkan Hagegård som en lysande diabolisk Don G.)

Men allt har varit slutsålt läääänge. Det enda som dök upp var ett par platser till en av kvällarna då det är TV-inspelning. Men jag vet av erfarenhet att TV-inspelningsföreställningarna reducerar magin högst väsentligt pga ljus, kameror och annat.

Jag får trösta mig med att kunna se den på TV på sikt.

Inga kommentarer: